Tuesday, April 5, 2011

Berkunjung ke pintu taubat

Pagi itu suasana hening sahaja.Kedengaran bunyi seruan azan mengejutkan aku yang sedang lena diulik mimpi indah.Ayam turut berkokok seperti tanda mengejutkan manusia supaya bangun dari tidur dan segera menunaikan perintah wajih dari Ilahi.Aku bergegas bangun dan pergi ke tandas untuk mempersiapkan diriku ke kelas seperti biasa.Eh,hari ini hari sabtu.Aku hampir terlupa.Aku sekeluarga akan pulang ke kampung halaman di Kedah.Selepas solat subuh aq berdoa dan memohon kepada Yang Maha Mendengar.

Ya Allah,ampunkanlah dosa-dosaku,dosa kedua ibubapaku,dosa guru-guruku,dosa rakan-rakanku dan dosa seluruh umat Islam yang berada di muka bumiMu ini sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.Semoga roh-roh mereka berada yang telah menghadapMu dicucuri rahmatMu..

Itu adalah doa ringkas ku setiap hari selepas aku usai mengerjakan solatku.Tetapi setiap hari aku akan menambah isi doaku..

Ya Rabbi,berikanlah aku kekuatan dan ketabahan hati dalam menempuh segala cabaran dan dugaan yang telah kau berikan kepadaku.Berikanlah aku petunjuk dan Nur Mu agar aku tidak tersesat dari jalan kebenaranMu.Kurniakanlah aku seorang temanhidup bergelar suami yang akan membimbing dan menyinari hidupku dunia dan akhirat.Jangan biarkan aky lalai dan alpa seperti dahulu,Ya Allah.bimbinglah aku ke jalan redhaMu.Jauhkanlah aku daripada dosa dan maksiat.Temukanlah aku orng yang mencintaiMu.Andai tiada cinta insani buat diriku cukuplah Engkau sebagai penyeri dan penyuluh hidupku.Semoga kelak,akan hadir cinta seoranh insan yang mencintaiMu sebagaimana cintaku padaMu.Temukanlah aku dengan cintamu,Amin ya Rabbal A'lamin


"Kakak,cepatlah sikit.Orang dah nak pergi dah ni!!"adikku yang bongsu,Firdaus,menjerit memanggilku.Tersentak aku!Aku cepat-cepat siap memakai tudung labuh 60 inci berwarna hitam dan memakai bedak ala-ala kadar sahaja kerana terburu-buru."Awalnya,baru pukul 8.00 pagi.Hmmm.."Aku mengeluh sendirian.Aku dan kakakku bergegas masuk ke dalam perut kereta.Kami sekeluarga ingin pulang ke kampung kerana ada kenduri kahwin.Kami naik kereta Naza.Aku duduk di bahagian belakang bersama adik-adikku.Aku memang suka duduk di tepi tingkap dan termenung sendirian.Haha..Itulah aku!!


Tit..Tit..Bunyi mesej menyedarkan aku daripada lena.Adik-adikku sudah nyenyak tidur.Ayah masih tekun memandu."Kacau je mesej ni.Ish..siapa pula bagi aku mesej pagi-pagi buta ni?".Aku mengeluh sendirian dalam hati.Tertera nombor telefon yang tidak aku simpan dalam'sim card' aku tapi masih berada dalam 'sim heart' aku.Aku segera membaca isi mesejnya.


"Salam.Selamat pagi.Lama sudah kita tak berborak kan?Saya rindukan awak.Saya tahu antara kita tidak ada apa-apa lagi.Tapi,saya tetap tidak boleh melupakan awak.Please Nur..Saya nak awak semula."


Aku membaca dengan tenang.Aku memang tidak merasa apa-apa perasaan setelah aku insaf daripaada kejahilan dosa dan maksiat.Ya,ini nombor Aliff Imran,bekas 'couple' aku.Patutlah aku seperti kenal sahaja.Aku termenung seketika.Mengimbau kembali kenangan lalu yang tidak ingin aku ulangi lagi.


Tarikh keramat 27.3.2008,aku dan Aliff Imran rasmi menjadi pasangan 'couple'.Aku,Nur Syazlina dan Aliff Imran menjadi 'couple'.Memang ramai dalam kalangan pelajar yang sudah 'couple',termasuklah aku dan dia.Melalui berbalas-balas mesej,aku dan dia sering saling merindui.Kami satu sekolah,satu tingkatan, tapi berbeza kelas.kami sering terserempak tapi jarang berjumpa atau bercakap.Sejak mula lagi kami telah berjanji agar tidak terjebak dan terjerumus ke arah maksiat.Kami tetap menjaga batas-batas pergaulan.Aku dan Im tidak seperti pasangan lain.Kami hanya berbalas mesej.Nak bergayut di telefon jauh sekali.Hanya kadang-kadang dan amatjarang sekali.Jauh di sudut hati aku ingin bergayut seperti kawan-kawan aku yang lain.Namun aku tahu ,itu hanya akan menyebabkan hatiku sentiasa lalai dan rindu.


5 bulan aku dan Im bersama.Sijil Penilaian Malaysia semakin hampiir.Aku dan Im sentiasa memberi semangat dan moral melalui bersama-sama maju dalam pelajaran melalui mesej.Aku menyimpan semua mesej-mesejnya.Sayang aku nak padam.


Suatu hari,aku dan kawanku berjalan-jalan di sekolah tatkala guru tiada.Kami berjalan pergi mencari guru.Tapi lain yang aku temui.Di sebuah kelas tingkatan 6,aku temui beberapa helai kertas yang ditulis tajuknya "Renungan Bersama Tentang Cuople".Menarik tajuknya.Ada kena-mengena dengan aku.Aku hendak membacanya tetapi kawan aku tidak sabar hendak masuk ke kelas.Lalu aku ambil walaupun tidak tahu siapa empunya kertas 4 helai itu.Semasa rehat,kelasku kosong,Semua kawan-kawanku pergi ke kantin kecuali aku kerana hendak menyalin sedikit nota.Usai menyiapkan nota,terketuk hatiku ingin membaca 4 helaian kertas tadi.Aku membacanya dengan penuh kusyuk dan penghayatan.Hampir sahaja air mataku ini ingin membasahi bumi.Hatiku bernisik perlahan.


Ya Allah,apakah selama 5 bulan ini aku lalai dan berdosa kepadaMu?Apakah hubungan aku dan Im tidak mendapat restuMu?Apakah kami berdosa?Apakah insan yang bergelar 'couple' itu mendapat dosa?Apakah rindu,mesej dan bercakap di telefon dengan Im selama ini satru perbuatan yang berdosa?


Hatiku dihentak bertubi-tubi soalan.Rasa bersalah dan berdosa pada Allah menyelubungi hatiku.Benarkah jalanku ini?Berdosakah aku?Hatiku tidak berhenti-henti bertanya.

Sampai di rumah,aku tidak berselera hendak makan kerana asyk memikirkan tentang isi 4 helaian teersebut."Renungan Bersama Tentang Couple" memberitahuku tentang ayat-ayat Allah yang melarang pergaulan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi tentang berhubungan tanpa sebnarang urusan yang penting.Memandang.berjumpa,mesej yang tidak penting juga adalah tidak boleh.Aku masih tersentak dengan isi yang berbunyi-


Ingatlah, selagi kita masih belum bernikah,hubungan sebelum itu tidak pernah diiktiraf oleh Allah.Hanya hubungan selepas nikah sahaja medapay pengiktirafan daripada Allah.Kata-kata sayang,cinta,rindu,suara merdu dan manja,bersentuhan dan berpelukan itu hanyalah untuk yang halal bagi kita sahaja.Sia-sia saja kita membazirkan semua itu untuk kekasih hati kita.Apa yang kita dapat??Hanyalah dosa semata-mata.Janganlah dikongsikan semua itu dengan ajnabi sebelum kita bergelar suami isteri.Ingatlah semakin manis hubungan sebelum bernikah,semakin hambar dan tawar hubungan selepas bernikah.


“Katakanlah kepada lelaki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.” (Surah an-Nur, ayat 30)
“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka...” (Surah an-Nur, ayat 31).



Betul apa yang dikatakan!Aku berdosa Ya Allah!Aku selalu merindui dia,aku pernah memberi kata-kata rindu dan sayang kepada dia!Aku pernah bertemu dengannya!Aku pernah bercakap dengannya dalam telefon!Aku berdosa Ya Allah.Ampunkan hambaMu ini Ya Allah
Apa yang perlu aku lakukan Ya Allah?Putus?Kuatkah aku nanti Ya Allah?Kuatkanlah hatiku nanti.Aku mengharap redha dan keampunanMu Ya Allah!


Tit..Tit..Bunyi mesej membuatkan aku tersentak dati memikirkan tetang keputusabku untuk memutuskan hubunganku dengan Im..


"Salam rindu untukmu.Tengah buat apa tu?Dah makan?Malam ni saya nak call awak boleh?Rindula..Huhuhu"


Mesej rindu dari Im.Aku keliru!Rasa berdosa dan bersalah mila menyelubungiku!Rindu?Call?Ya Allah aku dan Im berdosa!Ampunkan kami Ya Allah!Aku membalas mesejnya.


"Salam.Saya tengah sibuk sikit buat homework ni.Saya dah makan.Kenyang dah,Alhamdulillah.Call??Tak perlulahLagipun membazir kredit awak je.Malam ni kan saya ada kelas tuisyen.Harap awak faham.Kredit saya tinggal sikit ni.Lain kali kita mesej lagi ye.Tunggu saya 'topup'.jaga diri baik-baik.Salam."


Aku memang tak ada mood nak mesej dengan Im sekarang.Usai solat zohor,aku kembali memikirkan keputusanku untuk memutuskan hubunganku dengan Im.Macam mana nih??SPM lagi 3 bulan je ni.Boleh ke aku fokus kat SPM kalau aku dah putus nanti?Apa kaitannya?Macam-macam soalan bertandang dalam tempurung kepalaku ini.Tidak tahu soalan yang mana satu hendakku jawab dahulu.Semuanya aku biarkan bersarang di otakku.Aku memang tidak ada jawapan lagi!

Malamnya,aku tidak ke kelas tuisyen.Aku memberi alasan pada ibuku bahawa aku hendak menyiapkan homework yang bertimbun ini kerana akan dihantar pada hari esok.Usai menyiapkan semua kerja homeworkku,aku kembali merenung tentang Im.Aku kena putus ke?Putus?Putus?Sanggupkah akuPutus?Hanya persolan putus yang bermain di benak fikiranku ini.Aku ingin mendapatkan jawapannya daripada Allah.


Jam menunjukkan menunjukkan pukul 11.00 malam.Aku segera berwuduk untuk menunaikan solay Isyak.Kemudian,aku menunaikan solat sunat Istikharah pula untuk mendapatkan jawapan daripada persoalanku yang tidak dapat aku jawab tadi.Usai solat,aku merintih dan berdoa kepada Allah agar memberikan petunjuk kepadaku agar terus berada di atas jalan lurusNya.Hatiku cenderung untuk memutuskan hubunganku dengan Im.Hubungan ini hanya membuatkan hatiku dan hatinya hitam dan kotor oleh dosa dan maksiat.Ampunkan kami Ya Allah!Sia-sia saja!Mujurlah belum sampai setahun hubungan kami.baru nak masuk 8bulan.Masih sempat untuk aku memperbaiki keadaan.Aku ingin berkata kepadanya bahawa couple itu dosa.Bukan itu sahaja,berhubungan dengan bukan muhrim tanpa sesuatu ursan yang penting seperti bersms,bercakap di telefon,berjumpa juga adalah berdosa dan menuju ke arah perzinaan!Nauzubillah!


Tapi sayang,hasratku tidak tercapai kerana aku tidak mahu lagi berjumpa dengan Im.Aku hanya menulis sepucuk surat buat Im untuk meminta putus daripadanya.




Salam buat Aliff Imran......


Saya tahu,sudah 2 minggu kita tidak berhubung.Mungkin awak marah saya.Mungkin awak sakit hati dengan sikap saya yang tidak membalas mesej-mesej awak seminggu yang lepas.mungkin awak ingat saya dah ada cinta lain.Ya,saya memang sudah ada cinta lain.Saya sedang mencari cinta Allah.Saya tak nak lagi kita berhubungan seperti dulu.Saya nak putus ngan awak.Saya harap awak hormat dan terima akan keputusan saya ni.Sama-samalah kita mencari cinta Ilahi untuk mengisi kekosongan sanubari kita.Tolong jangan balas surat ini.Akhir kata dari saya,Buatlah yang terbaik untuk SPM awak.Semoga berjaya dunia dan akhirat.Saya takkan pernah lupakan persahabatan yang pernah terjalin antara kita.Saya mohon awak melupakan cinta monyet kita ni dan cari cinta Ilahi.


Wassalam.


Ringkaas sahaja isinya.Aku memang tidak mahu memanjangkan cerita.Esok aku nekad untuk memberi surat itu kepada kawanku,ira untuk diberikan kepada Im.Ira adalah jiran terdekat Im.dia selalu menjadi orang tengah antara kami.Dialah yang menjadi postman antara kami.Terima kasih Ira.


Kini aku single!Yeah!Aku berdoa kepada Ilahi.Doa taubat seorang pencinta.


Ya Allah,Kau tetapkanlah hatiku supaya tidak tersimpang dari jalanMu ini.Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Penerima Taubat.Berilah kekuatan kepada hamba untuk menhadapi godaan keremajaan ini.Anugarahkan kepada hamba perasaan benci kepada maksiat.Hiasilah hambaMu ini dengan akhlak yang mulia.Ibu dan ayah,anakmu ini berdosa.Engkau telah menjaga diriku sedari kecil dengan kasih sayanng.Mengapa aku tidak membalas kasihmu??Aku curahkan kasihku kepada orang lain.Orang yang belum pasti lagi menjadi milikku.Oh Tuhan,hambaMu ini berdosa..Ampunilah hamba,Ya Allah.Terima kasih Ya Allah kerana menerima taubatku ini.Bimbinglah hatiku ini agar tidak tersesat lagi.Aku ingin bertemu cintaMu Ya Allah.Redhailah kehidupanku dunia dan akhirat.Amin ya rabbal 'alamin.


"NUR...!!"tersentak aku dari lamunanku.Namaku dipanggil oleh ayah.Ayah menyuruh aku menemani adik bongsuku,Aisya pergi ke tandas.Aku turun menemaninya.Aku membawa handphone kesayanganku bersama.Aku membalaas mesej Im.Lama betul aku mengelamun.Ada lagi 1 jam setengah perjalanan untuk kami sekeluarga sampai ke kampung.Sementara menunggu adikku,Aku membalas mesej Im.

"Salam Im.Nur dak tak pernah ingat dekat Im.Buat apa Im nak ingat dekat Nur??Lebih baik Im ingat dekat Pencipta kita.Cintailah yang Mencipta lebih dari yang dicipta.Ingatlah,Sia-sia dan berdosa saja Im salurkan rindu dan ingatan Im untuk Nur.Allah tahu segalanya!Ada jodoh takkan kemana.Salam terakhir dari Nur."


Aku berbisik dengan hatiku.Terima kasih Im di atas secebis cinta yang Im berikankepada Nur.Andai tiada cinta Im,tidaklah Nur insaf daripada kejahilan cinta buta ini.Alhamdulillah.Semoga Allah mencampakkan rasa insaf dan cinta kepadaNya dalam hati Im juga.


Tamat.....









p/s:amik entry tok bape ary yg aq x update..cerita ini dicilok dari drama persembahan sekolah adikku..hahaha

No comments:

Post a Comment