Thursday, July 26, 2012

Bahaya Minum Livita dan Red Bull

Assalamualaikum..Selamat menyambut Ramadhan yang ke-6..Alhamdulillah da masuk hari ke-6..
Semoga kita masih dapat merasai Ramadhan yang myulia ini pada hari esok..

Actually petang tadi fizah baru balik dari ceramah Asasi sukan untuk budak2 yang amik koko rekreasi n koko2 sukan..Penceramah tuh de bagi tahu sesuatu tentang minum livita dan red bull..Mesti ade yang tidak tahu juga kan??

Actually kita tidak boleh minum kedua2 air tersebut melebihi 4 tin.Kalau mkita mengambil dalam kuantiti yang banyak kemungkinan kita akan MATI..Kanak2 tidak dibenarkan minum air livita dan red bull kerana boleh mengakibatkan buah pinggan rosak..Manakala ibu yang mengandung boleh keguguran jika meminum air tersebut.

Hal ini kerana setin air tersebut mempunyai kadar gula yang tinggi.Bayangkan setin yang kecil mempunyai begitu banyak kadar gula..Terdapat juga beberapa kandungan di dalam air tersebut yang boleh menyebabkan penyakit lain..

Jika kita sayangkan tubuh badan kita ingatlah.jangan minum air tersebut dengan kadar yang banyak.Banyak lagi air yang lain yang boleh menganti air livita dan red bull..Better kita mencegah dari merawat.


4 comments:

  1. mmg banyak baca terutama di barat kematian disebabkan energy drink

    ReplyDelete
  2. susah nya nak baca tulisan mcm ni

    ReplyDelete
  3. Walaupun kita bebas memilih sesuatu namun garispandu tetap ada,umtok keselamatan diri sendiri,hanya kita sendirilah pandai2 menguno akal yg waras saperti contoh ada suatu kesah dari filam melayu didahang itu dia bersandar didahang yg sama juga dia menakir2 kan,cuba teka apakah pilam itu?

    ReplyDelete